Sollicitatietips en tricks
Heb je een leuke vacature gezien en wil je solliciteren? Dan wil je natuurlijk zo op en top mogelijk voorbereid zijn om de kans om bij ons te komen werken te vergroten. We helpen je graag goed op weg! Judith van der Sluijs, HR-manager bij Bakker Bart, geeft je haar beste sollicitatietips en tricks. Met deze tips maak je van jouw sollicitatiegesprek een succes!
Lees de vacature écht goed door
In onze vacatures proberen we je een duidelijk beeld te geven van het team en de werkzaamheden die je gaat uitvoeren. Zorg ervoor dat je weet welke vaardigheden je nodig hebt voor de functie. Bedenk welke competenties je beheerst en of er situaties zijn op school, werk of privé waarin je deze vaardigheden gebruikt. We gaan hier zeker naar vragen!
Verdiep je in ons bedrijf
Zorg ervoor dat je weet wat voor bedrijf Bakker Bart is en wat voor dingen wij belangrijk vinden. Op onze cultuurpagina vind je meer informatie over onze geschiedenis en onze drijfveren. Bekijk ook onze socials om te zien hoe we naar buiten treden naar onze (potentiële) klanten toe! Bedenk wat er voor jou belangrijk is in je werk- en privéleven. Heb je een passie voor bakken, ben je een lekkerbek of een aanpakker? We vinden het leuk om te horen waarom je voor ons kiest!
Leer meer over je gesprekspartner
Natuurlijk gaan we het veel over jou hebben in het eerste gesprek, maar zorg er ook voor dat je weet wie je tegenover je hebt Het makkelijkste is om naar het LinkedIn-profiel te gaan, om meer te weten te komen over de achtergrond van je gesprekspartner. Misschien kom je uit dezelfde regio of heb je op dezelfde school gezeten. Heb je meteen een ijsbreker, dat is een lekkere start!
Bereid een elevator pitch voor
In een eerste gesprek willen we in korte tijd zoveel mogelijk van jou weten. Bedenk daarom alvast hoe je jezelf voorstelt. Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf van ongeveer 1 minuut. Schrijf deze uit en oefen hem thuis, bijvoorbeeld met een collega of vriend/vriendin. Zorg ervoor dat je precies weet wat je gaat vertellen, dan vlieg je door het gesprek.
Bereid je voor op onze vragen
“Waarom wil je bij ons werken?”, die vraag kun je natuurlijk verwachten. En zo zijn er nog een aantal standaardvragen die vaak gesteld worden in een sollicitatiegesprek. Online kun je er alles over vinden. Schrijf de belangrijkste vragen op en zorg ervoor dat je daar vóór het gesprek al een duidelijk antwoord op hebt. Dat voorkomt uh’s en ongemakkelijke stiltes.
Bedenk welke vragen jij hebt
Zelf heb je vast ook een aantal vragen. Over hoe de organisatie Bakker Bart precies in elkaar zit, wat het betekent dat we een franchiseketen zijn, hoe de bedrijfscultuur is of hoe het team eruit ziet. Welke dingen zijn er belangrijk voor jou om te bepalen of je voor Bakker Bart wilt werken? Als je de juiste vragen stelt, krijg je het antwoord!
Maak een overzicht van je sterke en zwakke kanten
Niemand is perfect, dat is juist de kracht van een divers team! Jij kunt je collega’s aanvullen met jouw sterke eigenschappen, en zij helpen je om je zwakkere kanten te ontwikkelen. Maak van tevoren een overzicht van je sterke en zwakke kanten. Wees niet bang om te vertellen dat je bepaalde dingen (nog) niet onder de knie hebt. We helpen je graag om te groeien!
Maak een goede eerste indruk
De eerste indruk vinden wij erg belangrijk. We verwachten dat je op tijd komt. Hiermee laat je meteen zien dat je verantwoordelijk bent. Dus zorg ervoor dat je weet hoe je bij de winkel of op het servicekantoor komt en vertrek op tijd. Qua kleding hebben we geen strikte voorschriften: we verwachten dat je smaakvol gekleed gaat.
Ga ontspannen naar het sollicitatiegesprek
Natuurlijk is solliciteren best spannend. Je wilt de baan graag en je weet dat je het kunt! Een beetje gezonde spanning is goed, maar maak je niet te druk over het sollicitatiegesprek. Het is geen kruisverhoor, het doel van het sollicitatiegesprek is om elkaar beter te leren kennen. Bereid je voor, ga de avond ervoor op tijd naar bed en heb vertrouwen in jezelf.
Smile!
Wij zoeken positive vibes. Voor Bakker Bart is een positieve instelling en een klantvriendelijke uitstraling het allerbelangrijkste. We doen er in onze winkels en op het servicekantoor elke dag alles aan om onze klanten een fijne ervaring te geven! Dat begint bij jou. Als jij er zin in hebt, dan geef je die positive vibes door. Dus trakteer ons in het gesprek op je glimlach.
Overtuigd?
We hebben vacatures in de winkel, op het servicekantoor en kansen voor franchisenemers.